Mäklarinformation

Kortfattad information för mäklare
1. Brf Gamla Teatern i Helsingborg bildades 1987 och har organisationsnummer 716407-0786.

2. På fastigheten är uppfört flerfamiljs- och radhus med 49 lägenheter, 4 lokaler och två garageplan med totalt ca 100 p-platser. I fastigheten finns också en samlingssal, ett övernattningsrum för medlemmarnas gäster samt en bad- och motionsanläggning. Lägenheterna har en sammanlagd boyta på 4 944 kvm.

3. Taxeringsvärdet är ca 105 mkr. Föreningen betalar full fastighetskatt.

4. De likvida medlen uppgick per 31 augusti 2023 till ca 3,6 mkr, balanserade vinstmedel  uppgick samtidigt till ca 3,7 mkr. Föreningen erhåller inga räntesubventioner.

5. Föreningen har en plan för underhåll som sträcker sig över 15 år. Föreningen har idag en underhållsfond på 3,8 mkr och avsätter årligen 767 tkr.

6. Fastighetslånen uppgår den 31 augusti 2023 till ca 25,6 mkr vilket motsvarar ca  5510 kr/kvm.

7. Föreningen höjde avgifterna den 1 sep 2023 med 4 %. Avgifterna har varit oförändrade sedan 2010. Årsavgifterna för bostäderna uppgår  i genomsnitt till 589 kr per kvm.  Årsavgiften betalas varje månad och kan därför benämnas "månadsavgift". Månadsavgiften aviseras från NABO. Kostnaden för att hyra p-plats är 750 kr/månad för medlemmar och 1 450 kr/månad plus moms för externa hyresgäster. Se vidare senaste årsredovisningen.

8. Kabel-TV (Tele2) ingår i årsavgiften. Fastigheten är ansluten till stadsnätets bredband.

9. Förvaltaren ansvarar för köhantering och uthyrning av parkerings-plats. Köpare av lägenhet behandlas med förtur i kön till lediga p-platser. Notera att p-platsen hyrs och hyreskontraktet måste sägas upp speciellt (det sägs inte upp automatiskt vid en försäljning av lägenheten).

10. I föreningen finns ett övernattningsrum för medlemmars gäster. Kan hyras som regel för tre dygn och kostar 100:- per dygn.

11. Föreningen har avtal med Anderssons Förvaltning om ekonomisk och teknisk förvaltning. Föreningen har under 2017 antagit nya stadgar.

12. Vid överlåtelse av bostadsrätt tar föreningen ut en avgift på 2,5% av basbeloppet (dvs ca 1000 kr). Avgiften betalas av säljaren som erhåller en faktura. Vid pantsättning är avgiften 1,0% av basbeloppet.

Överlåtelser
Vid överlåtelser av bostadsrätter inom Brf Gamla Teatern skall medlems-ansökan och övriga överlåtelsehandlingar skickas till:

Brf Gamla Teatern i Helsingborg
NABO 11117, FE 617
107 76 Stockholm

På uppdrag av styrelsen genomför sedan förvaltaren alltid en kreditupplysning på den/de som söker medlemskap i föreningen. Styrelsen fattar därefter beslut om medlemskap.