Om föreningen

Brf Gamla Teatern i Helsingborg är en bostadsrättsförening belägen i Helsingborgs centrum ca 100 m från Helsingborgs Centralstation.

Föreningen äger fastigheten Thalia 20 med därpå uppförda byggnader med 49 lägenheter och 4 lokaler med bostadsrätt. Byggnaderna är uppförda 1987. Fastighetens adress är Bruksgatan 28-30 och Södra Strandgatan 17-19  Helsingborg.

I föreningen finns 6 st 5 rok, 10 st 4 rok, 15 st 3 rok, samt 16 st 2 rok. Totalt yta är 6 354 m2.

I föreningen finns även 2 st garageplan med ca 100 st parkeringsplatser.

Teaterhistoria
Thalia — så heter kvarteret där Brf Gamla Teatern ligger. Det här är ett kvarter med fina anor. l många årtionden umgicks Helsingborgare på denna plats. Här har många skrattat och några gråtit.

Som kvartersnamnet antyder låg här den gamla stadsteatern, Sveriges första teater. Den byggdes 1877 och stod i 100 år innan den tjänat ut sin roll.

Strax innan invigningen berättades i Öresundsposten om den gamla gumman som tillsammans med många andra stod och såg på hur den nya byggnaden restes: "Sicket ett hus di har byggt - bara till spektakel!".

Men trots detta blev stadsteatern ett glädjeämne för många under de många år som skulle följa.

1977 revs den gamla stadsteatern. Därefter användes tomten som parkeringsplats. Riksbyggen lät uppföra en fastighet som var klar 1987 och som idag  tillhör Brf Gamla Teatern.